Працюємо за спадщиною В.О.Сухомлинського «Людина починається з добра»
Вихователь Волинець Оксана Анатоліївна
Заняття для дітей старшого дошкільного віку
Тема: «Людина починається з добра»
Мета: продовжувати формувати уявлення дітей про моральні якості людини: доброту, чуйність, турботливість, сприяти прояву цих якостей у повсякденному житті; вчити розрізняти добрі і погані вчинки; спонукати дітей робити добрі вчинки; навчати уникати байдужого ставлення до людей та свідомо ставитись до живої природи, уточнити уявлення про те, що тварини та птахи потребують турботи та догляду з боку людини; формувати вміння будувати прості та складні речення, добирати антоніми до даних слів; удосконалювати вміння малят відповідати на питання за прослуханим текстом; поповнювати словниковий запас (слова – назви моральних чеснот, рис характеру, поведінки); вчити аналізувати поведінку героїв оповідань, свою, товаришів; підтримувати цікавість до творів і віршів морально – етичного змісту; повторити рахунок в межах п’яти; розвивати мислення, зв’язне мовлення, уяву, пам’ять; виховувати повагу до людей, любов до природи, доброзичливість, прагнення дбати про інших, самостійність.
Матеріали: ілюстрації до дидактичних ігор «Поведінка в лісі», «Квітка вчинків», «Визволимо птахів із біди», дві ляльки, чайний сервіз, декорації лісу, лист від Казкаря, олівці, малюнки Злої та Доброї феї, солодощі.
Підготовка дітей: раніше ознайомлення з казками та оповіданнями В.Сухомлинського, ознайомлення з дидактичними іграми, народним фольклором: загадками, прислів’ями.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Привітаюсь до довкілля
Любий березень, добрий день.
Зичу радості й пісень.
Вам же, гості побажаю
Бадьорості на весь день.
- Діти до кого я привіталася?
- Так, я привітала новий день, все що оточує нас, наших гостей. Побажала всім бадьорості, гарного настрою і тому у мене на серці так добре, так тепло.
Тож давайте привітаємо наших гостей: і в них і у вас буде тепло і радісно на душі, бо привітання, то побажання добра.
- Добрий день!
ІІ. Основна частина.
(Стук у двері, відчинили і внесли лист)
1. Сюрпризний момент.
- Діти до нас листоноша приніс листа від Казкаря. Ви хочете дізнатися про що йдеться у ньому? (Розкрити і прочитати лист, додається карта - маршрут)
- Друзі, а ви хочете відправитись у місто Добра і врятувати жителів цього міста?
- Так, хочемо.
- Перепусткою до казкового міста є прислів’я про добро. Давайте пригадаємо разом ці прислів’я (діти пригадують прислів’я).
2. Добро, як сонце гріє.
Добре слово краще за цукор і мед.
Добре слово може зігріти, зле слово вбити.
Поспішай робити людям добро і до тебе сто разів добро повернеться.
Добро завжди перемагає зло.
Хто людям добра бажає, той і сам собі має.
Добро роби - добре буде.
- Молодці, діти. Тож давайте відправимось у подорож.
3. Бесіда про В.О.Сухомлинського.
- Малята подивіться на цей портрет і скажіть хто на ньому зображений?
- Письменник Василь Сухомлинський. (Відправились по маршруту і перед нами покинута лялька лежить)
- Діти, що тут відбувалося, хтось забувся, покинув ляльку.
4. Обговорення за змістом оповідання В.О.Сухомлинського «Лялька під дощем».
- А пригадайте, яке оповідання Василя Сухомлинського вам нагадує ця лялька.
- «Лялька під дощем».
- Вірно. Про кого розповідається в оповіданні?
- Про дівчинку Зіну. Вона забула свою ляльку на вулиці.
- Чому Зіна засмутилася і заплакала?
- Уявила, що лялька лежить сама на лавці. На неї капає холодний дощ.
- А що пообіцяла Зіна?
- Зіна пообіцяла, що ніколи не буде так робити, забувати свою ляльку. Буде піклуватися про неї.
- Друзі, скажіть будь ласка, чому не можна забувати про тих, хто потребує нашого піклування?
- Ми - люди. Повинні всім допомагати, бути добрими і чуйними.
- Так вірно.
5. Вірш Л. Забашти «Людина починається з добра».
- Ось послухайте вірш Л. Забашти, який називається: «Людина починається з добра».
Сказав мудрець: «Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай,
Лише в добро і вищу правду Віра
Людина відрізняється від мавпи і від звіра,
Хай оживає істина стара
Людина починається з добра».
- Ось ви прослухали чудовий вірш, то скажіть з чого починається людина?
- З добра починається.
- А люди, які піклуються про інших людей, як їх можна назвати?
- Таких людей можна назвати добрими, чуйними, порядними.
- А ті люди, які піклуються лише про себе? Як таких людей можна назвати?
- Егоїстами.
- Так, таких людей називають егоїстами. Діти, а давайте ми зараз подружимо наших лялечок і накриємо їм стіл, пригостимо їх смачненьким чаєм із печивом. (Діти виконують відповідні дії)
6. Вправа "Подорож на лісову галявину".
- Молодці, ви зараз зробили добру справу. Поки наші лялечки будуть відпочивати ми відправимось далі. (Виходимо на лісову галявину).
Друзі, як тут гарно, світить яскраве сонечко. Я знаю, що ви любите гратися, то пограємо в гру, яка називається «Квітка вчинків». У нас є дві серединки квіточки. На одній зображене сонечко, яке позначає гарні вчинки, на іншій – дощик, що позначає погані вчинки. Ви маєте зібрати квіточки, підбираючи пелюстки відповідно серцевинок.
7. Гра « Квітка вчинків».
Яких вчинків більше: добрих чи злих?
- Малята, як ви гадаєте, якщо людина робить добрі вчинки, то як її можна назвати?
- Це людина добра, чуйна.
- Діти, як ви гадаєте, а яке добро можна зробити в лісі?
8.Гра «Поведінка в лісі»?». Дивіться тут є малюнки з добрими і поганими вчинками. Зараз ви візьмете собі по одній картинці і ті у кого добрі справи будуть сідати на лаві справа, а ті у кого погані на лаві зліва. І кожен з вас пояснить який у нього вчинок, і чому він так вважає.
- Добре, молодці, ви всі добре виконали завдання. Адже любов до природи, турбота про неї робить людей добрішими.
9.Гра « Пригости звірят».
Діти, хто живе в лісі? (тварини, птахи). Давайте зараз ми зробимо ще добру справу і пригостимо звірят ласощами.
10. Гра « Склади квітку».
Ой лишенько, зла Фея пошматувала квіти. Треба скласти їх так , як вони були на початку. Тобто викласти цифри від 1 до 5.
11. Фізкультхвилинка під музичний супровід.
12. Казка «Дівчинка і синичка» .
- Тож пам’ятайте народну мудрість:
Поспішай робити добро і до тебе сто разів добро повернеться. Це прислів’я вам сказала не просто так, послухайте зараз уривок казки В. Сухомлинського, яку ми з вами читали нещодавно, а ви скажете мені назву цієї казки.
«Знову зима все засипало снігом. Прилетіла Синичка до годівнички, а там також сніг. Тривожно стало пташці. Питає вона у яблуньки:
- Яблунько, скажи, чому нема Наталі? Невже вона забула про мене?..»
То як називається ця казка?
- «Дівчинка і синичка».
- Пригадали, молодці. То що ж трапилося з дівчинкою Наталочкою, що вона не приходила до яблуньки, щоб насипати конопель в годівничку?
- Вона захворіла.
- Коли синичка дізналася, що дівчинка хвора, то що було далі?
- Синичка полетіла до дівчинки і заспівала їй пісеньку. Наталі стало легше.
- Малята! Подумайте і скажіть, щоб ви зробили коли б захворів ваш друг? (прийшли провідали і принесли фрукти та солодощі і побажали швидкого одужання).
- Які ж ви розумники. Добрі, чуйні діти.
Ой! Друзі біда, біда! Тут знову побувала Зла фея і зачарувала птахів. Вони тепер не знають як їх звати і куди їм подітися.
- А скажіть, на які групи можна поділити птахів?
- На перелітні і зимуючі.
- Тож давайте зараз ми допоможемо і визволимо птахів із біди.
Мерщій сюди! Часу не гайте
Міркуйте та відповідайте.
13. Гра «Визволимо птахів із біди»
- Я буду читати загадки, ви будете відгадувати їх, але не тільки відгадувати, а й селити пташок у будинки. Перелітних птахів - у теплий будинок, зимуючих - у холодний.
Загадки:
Які ноги заввишки,
Такий дзьоб завдовжки.
Хату на хаті тримає,
Всім жабам рахунок має. (Лелека)
До вікна мого летить
Пташечка гарненька,
Животик жовтенький,
Голівка чорненька.
Любить сало дзьобати
Пташка - невеличка,
Зазирає в вікна к нам.
Звуть її …(Синичка)
Чорні гострі крила має,
Дуже швидко скрізь літає,
Над вікном гніздо будує,
В теплому краю зимує.
(Ластівка)
Весною з півдня прилітає,
На гілці хатку обживає.
Славиться кращим співаком.
Люди звуть його ... (Шпаком).
Хлопчик невеличкий
Сіру свитку має,
Шукає він зернятка,
Цвінь- цвірінь співає.
(Горобчик)
Службу в лісі я несу,
Лікарем я там служу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.
(Дятел)
- Малята, я вами пишаюся, ви зробили добру справу. Виручили птахів із біди, за що вони вам теж вдячні.
- Друзі, що тут скоїлося? Подивіться скільки сміття у лісі. Мабуть знову Зла фея взялася робити погані справи. Який бруд. Пригадайте в якому оповіданні В. Сухомлинського розповідається про дівчинку, яка смітила в лісі. Як називається це оповідання?
- «Соромно перед соловейком».
- Діти, а хто пригадав, що розповідається в цьому оповіданні?.
- Як ви гадаєте чому не можна смітити в лісі?
- Тому що ліс - це домівка звірів та пташок.
- Вірно. Давайте ми зараз приберемось в лісі, щоб нашим птахам було затишно, чисто. (Діти збирають сміття).
- Давайте швидше відправимося далі. Нам потрібно підібрати та назвати емоції ляльок.
14. Гра « Назви емоції».
(Підходимо до столів, де лежать олівці та аркуші паперу, на яких намальовано дві феї - Добру та Злу).
Малята подивіться і тут нас випередила Зла фея. Вона стерла обличчя Добрій феї, щоб вона не допомагала тим, хто потрапив у біду.
Друзі, давайте допоможемо нашим Добрим феям, намалюємо їм обличчя і нехай вони відправляються в різні казки, щоб творити тільки добрі, хороші справи. Давайте пригадаємо який вигляд має веселе, добре обличчя, а яке сумне, зле.
15. Вправа «Намалюй обличчя феї».
Отже, до роботи. Закрийте свої очки і уявіть, якою буде ваша фея - веселою, доброю, красивою. (Діти малюють усміхнене обличчя)
- Я вами пишаюся, ви дійсно хороші діти. Давайте зараз пригадаємо, які добрі справи ми сьогодні зробили - подружили лялечок, пригостили звірят, склали з частин квіти, врятували птахів, в лісі прибирали сміття, врятували фей від злих чарів. Тож я впевнена, що ви виростете добрими, чуйними людьми і будете робити тільки добрі справи.
ІІІ. Підсумок заняття.
Пам’ятайте все своє життя мудре прислів’я:
Роби добро і тобі добре буде.
А вам за ваші добрі справи від Доброї феї ось ці солодощі. На цьому наша казкова подорож закінчується.